Het spreekwoord beter laat dan nooit betekent dat het altijd beter is om iets alsnog te doen dan het helemaal niet te doen. Het herinnert ons eraan dat een vertraging niet altijd een mislukking hoeft te zijn, zolang er uiteindelijk toch actie wordt ondernomen. In het dagelijks leven past dit spreekwoord bij veel situaties, bijvoorbeeld wanneer iemand te laat excuses maakt, een taak later afrondt of pas na lange tijd een belangrijke beslissing neemt. Daarmee laat het zien dat een goed resultaat of een oprechte poging ook waardevol kan zijn, zelfs als die later komt dan verwacht.
Zaterdag was een speciale dag voor vv Berkum. Zowel het eerste als het tweede kon thuis kampioen worden. Voor het tweede is dit de afgelopen jaren vaker gebeurd. Voor het eerste is het na jaren van zwalkend technisch beleid knap om gelijk na een degradatie weer via het kampioenschap te kunnen promoveren.
En de sportvrienden mochten aantreden in Nieuwleusen tegen USV 3. Een team waar ze eerder in de competitie van gewonnen hadden en de enige wedstrijd zonder tegendoelpunt dit seizoen.
Het tweede trapte de dag af. Enkele sportvrienden waren op tijd aanwezig om een groot deel van deze wedstrijd te kijken en zagen dat ze deden wat verwacht mocht worden, winnen. Helaas won de concurrent ook, waardoor het kampioenschap officieus is en er officieel nog 1 punt nodig is. Die gaan ze komende week wel halen.
Voor de sportvrienden was toen de tijd aangebroken om de lange reis naar Nieuwleusen te ondernemen. Het sportpark van USV ligt naast dat van de grote broes sv Nieuwleusen. De vraag is hoelang het duurt voordat deze twee verenigingen samengaan in een nieuwe vereniging.
Ook deze week was de selectie weer krap. Thom is de 4e speler die door een hersenschudding voorlopig niet inzetbaar is. Jacco is geopereerd aan zijn kruisband en een aantal enkel en knieklachten, maar ook werkafspraken zorgen dat het technisch hart weer koortsachtig op zoek moest naar spelers om überhaupt te kunnen spelen.
Martijn werd bereid gevonden om het doel te verdedigen en verder werden de 3J’s ingevlogen. En hier ging het niet over het zingende trio uit Volendam, maar om oud sportvriend Justin die zijn teamgenoten Jos en Jasper had opgetrommeld. De teruggekeerde Sebas maakte de selectie van 15 man compleet.
Voor Matthijs was het wederom een bijzondere dag. Hij moest flink graven in zijn geheugen of hij ooit bij USV gespeeld had, hij wist het niet meer zeker. En zo is het mooi dat hij in zijn laatste seizoen bij de sportvrienden dit toch nog mee mocht maken.
Vorige week werden we nog verrast door de Engelse 11e-eeuwse tovenaar Catweazle die zijn opwachting maakte bij de tegenstander. Deze week hadden we weer een bekende op het veld staan. De wedstrijd moest in goede banen geleid worden door Victor Reinier. Het kan dat dit onderdeel is van de taakstraf die hij gekregen heeft na zijn wangedrag bij Flikken Maastricht, maar eerlijk is eerlijk, van dat gedrag was deze middag niets terug te zien.
De wedstrijd startte en op de bank werd ook met een schuin oog de prestaties in Berkum bijgehouden. De eerste minuten was het aftasten, maar al snel werd duidelijk dat de sportvrienden heer en meester waren. Emiel was de eerste minuten nog wel wat in de war en speelde, vriendelijk als hij is, een aantal ballen in de voeten van een tegenstander. USV kon echter bar weinig aan de bal en gedurende de eerste helft herstelde Emiel zijn matige begin. Samen met Bas die een linie voor hem speelde, werden duels gewonnen en in de omschakeling aanvallen opgezet. Terecht dat we deze keer 2 men of the match hadden.


De sportvrienden bouwden aanval na aanval en duidelijk was dat Justin aan de hand van Marco jaren geleden prima opgeleid was. En daarmee is weer aangetoond dat met de juiste intenties spelers opgeleid kunnen worden naar hogere niveaus. De sportvrienden hebben in de loop der tijd voldoende talent door laten schuiven binnen de vereniging.
Het is dan ook niet raar dat het Justin was die binnen het kwartier de 0-1 op het bord zette, een prima start voor de sportvrienden. En toen hij na 22 minuten ook de 0-2 maakte, zaten de toeschouwers wat rustiger te kijken.
Voor de rust werden nog een handvol kansen om zeep geholpen en 2x werd buitenspel aangegrepen om met een grotere voorsprong de kleedkamer op te zoeken.
In de rust heerste tevredenheid over het vertoonde spel en de gecreëerde kansen. Toch was er ook dat stemmetje dat zei: “De afgelopen weken hebben we in de rust vaker voorgestaan en het ging telkens toch mis”. Met een paar wissels werd de tweede helft gestart. Ook in de wetenschap dat Berkum 1 voorstond in hun kampioenswedstrijd.
De eerste minuten leek het of USV nog probeerde terug te komen in de wedstrijd. Martijn had echter een makkelijke middag en op het plukken van wat lange ballen na, kwam de nul niet in gevaar. Ook een aantal corners werden door de sportvrienden goed verdedigd.
En in de 48e minuut maakte Justin de hattrick compleet en eigenlijk de wedstrijd in het slot. Bij USV waren ze uit frustratie al enige tijd onderling aan het schelden en dan weet je vaak dat het goed zit.
Jos prikte binnen het uur de 0-4 binnen en dat was het moment dat Matthijs ook zijn minuten kon gaan maken. De laatste 15 minuten kwam ook Sebas nog in het veld en hij had zowaar met de kop de 0-5 kunnen maken. Dat mocht niet zo zijn, maar de eerste 3 punten van 2026 zijn een feit.
Over twee wedstrijden winnen we met 7-0 van USV, dus 6 punten en geen doelpunt tegen. We moeten het doen met dit soort kleine successen. Door deze overwinning is het nog mogelijk om niet als laatste te eindigen. Zaterdag spelen we tegen de kersverse kampioen IJVV 8. Hopelijk hebben ze de champagne nog in de benen.
Berkum 1 won met 2-0 en bij terugkomst was het feestgedruis al gestart. Daar waar de gouden talentvolle jeugd Berkum het komende seizoen massaal de rug toekeert en men het beleid van eigen jeugd vakkundig de nek omdraait, zullen de sportvrienden de resterende wedstrijden gebruiken om de selectie met jeugdspelers te versterken om volgend jaar mee te doen in de subtop.
”Zijlijner”
